Vlotte Valentijnverkoop impuls voor bloemen- en plantenexport

Sorry, this entry is only available in Dutch. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

De Nederlandse bloemen- en plantengroothandel signaleert een vlotte verkoop voorafgaand aan Valentijnsdag op 14 februari. Dat meldt de VGB ondanks de matige start. Volgens de statistieken van Floridata steeg de exportwaarde in januari beperkt met 1% tot € 444 miljoen. Met Brexit voor de deur – Engeland is de tweede exportmarkt voor bloemen en planten – is er extra zorg over de haperende afzet in de grootste markt Duitsland. Wereldwijd is de groei van de exportomzet bemoedigend.

Voor het derde achtereenvolgende jaar realiseerden de Nederlandse bloemen- en plantenexporteurs in januari een hogere exportwaarde, zij het beperkt. In 2017 en 2018 klom de omzet met 12% respectievelijk 8%. Dit jaar stokt de waarde op een plusje van 1%. Dat is vooral te danken aan de snijbloemen, want de plantenwaarde stabiliseerde.

Gunstige Valentijn

De verkoop richting Valentijnsdag, een van de belangrijkste geefmomenten voor bloemen en planten, kwam aanvankelijk trager op gang. ”Dat bevestigt de trend om steeds later in te kopen. Maar de handel liep wel goed door”, stelt directeur Marius Dekker van exporteur DGI vast. Paul Goedegebuure, directeur van de op de thuismarkt gerichte groothandel Goedegebuure & de Mooij: ”Op zich is het gunstig als Valentijn op donderdag valt en dat lijkt ook dit jaar het geval.” Lijnrijder Frank Timmermans bevestigt dit. ”Richting het weekend is gunstiger voor de Valentijnverkoop.”

Zorg over Duitsland en Engeland

De op Duitsland gespecialiseerde lijnrijder merkt in zijn segment niet dat de bloemen- en plantenverkoop hapert. Alleen in oktober vorig jaar werd in de voor Nederland belangrijkste markt een plus genoteerd en bleef de exportwaarde uiteindelijk 3% achter op € 1,7 miljard. Het marktaandeel, in 2014 nog 30%, kromp in 2018 naar 27,9%. ”Niemand weet wat Brexit voor de handel veroorzaakt. Als dan ook de grootste afzetmarkt stagneert is dat zorgwekkend. Ook Zwitserland viel in januari om niet te verklaren redenen terug. We zien wel groei in Oost-Europese landen en verder gelegen bestemmingen”, aldus Dekker. Opmerkelijk is dat de export naar Engeland in de afgelopen maand steeg. ”Dat kan incidenteel zijn”, veronderstelt Wesley van den Berg van Floridata.

Plus in verre bestemmingen

Floridata registreerde in de eerste maand dit jaar bij de totale groei van 1% een krimp in de top-10 exportbestemmingen. Duitsland (-8%), België (-6%), Italië (-5%), Zwitserland (-4%) en Zweden (-8%) bleven achter. De exportwaarde steeg richting Frankrijk (+6%), Engeland (+12%), Polen (+4%), Rusland (+15%) en Denemarken (+11%). Op jaarbasis tekent de top-10 voor 80% van de exportwaarde van € 6 miljard. Dit record werd na de stijging van 5% in 2017 in 2018 geëvenaard.
”We zien verder dat de export naar verre bestemmingen fors toeneemt. De export naar China verdubbelde in januari, doordat het Chinees nieuwjaar vroeg viel. En Amerika pluste opvallend met 30% in de eerste maand dit jaar”, aldus Van den Berg.
”Spreiding is een sterk aspect van de Nederlandse bloemen- en plantengroothandel”, aldus directeur Matthijs Mesken van de VGB. ”Exporteurs focussen daar goed op.”
De binnenlandse markt is volgens Goedegebuure op totaalniveau stabiel tot licht groeiend. ”En fors in beweging, onder meer door online aankopen en actievere supermarkten.”

Facebook
Facebook
LinkedIn
YouTube
YouTube