Fraude en oplichting in de sierteeltsector – Tuincentrum Zwitserse Alpen

Sluwe aandelenhandelaar zet tuincentrum op z’n kop in Zwitserse Alpen

Enige tijd geleden, heeft een Zwitserse debiteur twee van onze deelnemers flinke zeperds bezorgd. Het betrof een tuincentrum in de Zwitserse Alpen vlakbij het meer van Genève, gerund door een Nederlandse en Marokkaanse eigenaar. Voor lange tijd leek er niets mis met de handelsrelatie, maar uiteindelijk kwamen de meldingen over dit tuincentrum achter elkaar bij ons binnen. De Nederlandse eigenaar van het tuincentrum bleek dan ook een bekende, een man met een behoorlijke reputatie buiten onze sector. Hij had een bijzondere overstap van aandelenhandel naar bloemenhandel gemaakt. Één ding hadden deze soorten handel wel voor hem gemeen, hij had er in beide gevallen een behoorlijk potje van gemaakt!

Wanbeleid en moedwillig geld afhandig maken

Als bestuursvoorzitter van een bekend handelshuis vroeg hij in 2009 surseance van betaling aan. De rechter oordeelde dat het bedrijf ten onder was gegaan aan hun eigen wanbeleid en hij viel daarbij vooral over de inkoop van eigen aandelen. Dat de afwikkeling van het faillissement een verzekeringsclaim zou worden, werd in januari 2015 bekend gemaakt. De oud-bestuursvoorzitter had zich het jaar voor de uiteindelijke afwikkeling van deze zaak al bij de Zwitserse Kamer van Koophandel ingeschreven. Er zou onder twee handelsnamen worden gehandeld waar zo’n twee jaar later al faillissement voor werd aangevraagd. Onze gedupeerde deelnemers geven aan dat het oplichting betrof. Moedwillig werd geld afhandig gemaakt en er was geen intentie om de openstaande facturen te voldoen. Naast deze Nederlandse exporteurs, zouden zij ook bij lokale leveranciers en personeel nog geld verschuldigd zijn.

Met een schone lei van start

Inmiddels is de zaak overgenomen door een Zwitserse dame die al eerder, ten goede trouw, een tuincentrum in de buurt runde. Vlak na de overname heeft zij nog enig ongemak aan de reputatieschade ondervonden. Dat lijkt nu gelukkig voorbij te zijn. Floridata neemt deze informatie zo uitgebreid mogelijk op, zodat wij onze deelnemers goed kunnen informeren over de gebeurtenis. Op die manier voorkomen wij verder leed door wanbetaling en oplichting. Tegelijkertijd kunnen wij bij een volgende aanvraag deelnemers goed informeren over de nieuwe eigenaresse. Zo stellen wij haar, op aangeven van onze deelnemers, ook in staat om met een schone lei van start te gaan.

Facebook
Facebook
LinkedIn
YouTube
YouTube