Fraude en oplichting in de sierteeltsector – Franse oplichter flikt het drie keer op rij

De eigenaar van een bloemenwinkel in Frankrijk heeft sinds het najaar van 2016 inmiddels vijf deelnemers opgelicht en probeert momenteel opnieuw z’n slag te slaan. In een rustig dorpje ten zuiden van Toulouse is deze eigenaar tweemaal een bloemenwinkel gestart en beide zijn achtereenvolgens failliet verklaard. De Franse eigenaar werkt geraffineerd en probeert momenteel voor de derde keer slachtoffers te maken onder een nieuwe bedrijfsnaam.

Oplichter laat spoor van vernieling achter

In het najaar van 2016 leverden twee deelnemers aan de bloemenwinkel. Facturen werden in de eerste maanden netjes betaald, maar al gauw ontstonden betalingsachterstanden. “Deze meneer is een oplichter!” meldde een deelnemer. “Waarschuw alstublieft andere deelnemers om niet te leveren!”. Helaas was het kwaad al geschiet bij een andere deelnemer die vervolgens een incassoprocedure is gestart. De bloemenwinkel is in 2017 failliet verklaard.

Nadien heeft de eigenaar van de bloemenwinkel niet stilgezeten. In de tussentijd werd een nieuwe bloemenwinkel gestart, precies in dezelfde plaats onder een nieuwe naam! De bloemenwinkel werd in het voorjaar van 2017 beleverd en halverwege het jaar begonnen de betalingsachterstanden opnieuw. Vier deelnemers zijn vervolgens gedupeerd vanwege openstaande posten die niet betaald werden. In september 2017 werd ook dit bedrijfje failliet verklaard. Andere deelnemers werden gewaarschuwd om verdere schade te voorkomen.

Zelfs na de tweede keer lijkt de eigenaar zijn praktijken voort te zetten. In december 2017 is dezelfde man namelijk opnieuw begonnen onder een andere bedrijfsnaam, wederom in dezelfde plaats. De bloemenwinkel wordt opnieuw beleverd. Echter zijn de actieve leveranciers die deelnemer zijn bij Floridata nu opnieuw gewaarschuwd en op de hoogte gebracht van de situaties die zich af hebben gespeeld in het verleden. Wanneer stopt deze oplichter?!

Activiteiten voortzetten op basis van list en bedrog

Iets wat zeker de meeste fraudeurs met elkaar gemeen hebben, is dat ze geraffineerd te werk gaan en erg zelfverzekerd over kunnen komen. Opvallend is dat de eerste maanden netjes werd betaald, waardoor de eigenaar vertrouwen creëerde bij de leverancier. De oplichter bleef ook volhouden dat leveringen soms niet deugden en dat betalingen wel de deur zijn uitgegaan. “De eigenaar stuurt betalingsbewijzen die niet binnen kwamen”, vertelt een deelnemer.  “Zelfs kopieën van zijn afschriften worden getoond, maar ook die betalingen kwamen niet binnen”. Een andere deelnemer heeft een vertegenwoordigster op locatie langs laten komen om een cheque op te halen, in de hoop om op z’n minst een gedeelte van de schuld terug te kunnen krijgen. Deze cheque bleek helaas niet gedekt te zijn vanwege faillissement.

Fraudeurs opsporen door delen van data

Door het tijdig melden van betalingsachterstanden en oplichtingspraktijken kunnen andere deelnemers op tijd gewaarschuwd worden. We zijn onze deelnemers daarom altijd dankbaar voor het tijdig melden van informatie. Hierdoor kunnen we zoveel mogelijk schade beperken. Steeds onder een nieuwe bedrijfsnaam starten is een geraffineerde werkwijze van deze Franse oplichter. Deelnemers kunnen een zeperd vermijden door ook te zoeken op de voor- en achternaam van de eigenaar. We raden deelnemers aan om in geval van Franse debiteuren de website Societe te raadplegen. Het verleden van de persoon is vervolgens na te trekken op faillissementen. Hiermee kan ook een boel ellende worden voorkomen. Tot slot: check uw debiteuren bij Floridata!

Facebook
Facebook
LinkedIn
YouTube
YouTube