Augustus was de vierde maand op rij met een dalende exportomzet voor Nederlandse handelaren, volgens de Floridata exportstatistieken. Door de alsmaar oplopende inflatie en hoge kosten door de energiecrisis staan afnemers van bloemen en planten in binnen- en buitenland voor een steeds grotere uitdaging. Consumenten houden minder over om te besteden en dat merken handelaren. Vooral bij Zuid-Europese debiteuren beginnen de betalingstermijnen op te lopen. En dit wordt nu ook zichtbaar in Oost-Europese landen.
Meer shoppende afnemers
Floridata merkt een verhoging in het aantal debiteuren dat gaat ‘shoppen’ bij verschillende handelaren. Ofwel, bij meerdere leveranciers in korte tijd bestellen. Vaak neemt de betalingstermijn van de betreffende debiteur toe. Dat is een signaal bij ons dat deelnemers alert dienen te blijven op het leveren van (nieuwe) klanten.
Floridata’s debiteurenrapport
Wanneer een debiteur trager van betalen wordt wil je als handelaar natuurlijk weten wat er aan de hand is. De informatie uit het debiteurenrapport helpt je hiermee verder. “Vraag een debiteurenrapport bij ons op, zo gepiept, want meestal heb je binnen enkele uren de informatie die je nodig hebt”, stelt Kees Vink, business analist bij Floridata. “Dan weet je bijvoorbeeld door hoeveel actieve leveranciers de debiteur wordt beleverd, wat de oudst openstaande factuurdatum is en de gemiddelde grootte van het factuurbedrag”.
Warning system
Mocht de debiteur weigeren te betalen, dan helpen we onze deelnemers met de collectieve aanschrijfbrieven. In de brief waarschuwen we dat we alle actieve leveranciers zullen informeren wanneer de debiteur in gebreke blijft. Zo helpen we elkaar en staan we samen sterk om wanbetaling in onze sector tegen te gaan. “We verwachten een toename van verzoeken en daarom staat Floridata de komende maanden paraat om de debiteurverzoeken zo spoedig mogelijk te verwerken”, aldus Kees. “Je hebt namelijk zo snel mogelijk de kennis nodig om te handelen”.