FLORIDATA SCHRIJFT OPNIEUW VEEL DEBITEUREN AAN IN NOVEMBER

Floridata heeft de afgelopen weken opvallend veel aanschrijvingen verstuurd in opdracht van haar deelnemers. “We zijn gewend aan een piek in het aantal aanschrijvingen na Allerzielen in november, maar dit jaar is het drukker dan anders”, aldus Wesley van den Berg, manager bij Floridata. “Nu staat de teller van dit jaar al ruim boven de 100 verzonden aanschrijvingen”.

In een aanschrijving wordt de debiteur gewaarschuwd dat Floridata andere (toekomstige) betrokken handelaren in zal lichten over de betalingsproblemen. Een debiteur kan dus niet ‘ongezien’ verzuimen te betalen. Deelnemers kunnen zelf in het Floridata portal een debiteur laten aanschrijven. Sinds de start van Floridata zijn er 1350 aanschrijvingen uit naam van het collectief verzonden om debiteuren aan te sporen tot betalen. Wanneer de betalingen van de aangeschreven debiteur uitblijven worden alle betrokken deelnemers (die actief leveren of recentelijk geïnformeerd hebben naar de betreffende debiteur) gewaarschuwd. Dat is de kracht van samenwerking tussen Floridata deelnemers. Een debiteur riskeert flinke reputatieschade.

Reacties van aangeschreven debiteuren

Debiteuren zijn vaak onder de indruk van een aanschrijving. Dit blijkt wel uit de reacties die we van de geadresseerden ontvangen. Hierbij varieert de toon van bereidwillig, waarbij er alsnog naar een oplossing wordt gezocht, tot en met ontkennend of zeer opstandig. Een greep uit de reacties op onze aanschrijvingen:

  • “Vandaag is alles betaald.” – bloemist, gevestigd in Nederland.
  • “I do not want negative discrimination, I can pay the remaining amount now.” – tuincentrum, gevestigd in Hongarije.
  • “I would like to apologize that the payments has not been received to date. It was caused by miscommunication in our side and at the same time we would like to ensure you that it will not happen anymore in the future.” – tuincentrum, gevestigd in Slowakije.
  • “I just wanted to understand what companies exactly we have debts, because according to our information, we do not have them.” – bloemengroothandel, gevestigd in Oostenrijk.
  • “I am awaiting the outcome of fraud on my bank account. Until they are investigated, and my account is accessible, I have no access to funds.” – bloemist, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk.
  • ” You have put yourself in the middle of this dispute by making that threat and I take this very seriously. Any attempt by any one to take such action will find themselves in court.” – bloemist, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk.
Reacties van Floridata deelnemers

Kees Vink, business analist bij Floridata, heeft veel contact met de deelnemers over de status van de aanschrijving. “Vaak geeft de brief dat laatste zetje om tot betaling over te gaan. Wanneer de standaard aanschrijfbrief niet werkt, voeren we de druk op met een vervolgbrief, waarin bijvoorbeeld wordt gewaarschuwd voor een gerechtelijke maatregel.” Een greep uit de reacties van onze deelnemers: 

  • “De debiteur heeft vanmiddag al contact met ons opgenomen om een betalingsregeling te treffen. Het voorstel met wat hij per week wil betalen ligt nu bij onze kredietverzekeraar ter goedkeuring. Jouw acties vandaag zijn doorslaggevend geweest, hiervoor onze hartelijke dank!” – plantenexporteur, gevestigd in Honselersdijk.
  • “Na jullie aanschrijving heeft de klant een dag later alles betaald!” – bloemenexporteur, gevestigd in Honselersdijk.
  • “Wij hebben niets vernomen of een betaling gezien op jullie eerste aanschrijven, wat is nu jullie verdere actie?” – plantenexporteur, gevestigd in Aalsmeer.

In ongeveer de helft van de gevallen zijn de aanschrijvingen een succes. “Het stemt mij altijd zeer tevreden om na een aanschrijving van onze deelnemer te horen dat zijn klant betaald heeft”, laat Kees Vink van Floridata weten. 

Debiteurendienst van Floridata 

De mogelijkheid tot aanschrijven valt onder de debiteurendienst van Floridata. Er worden geen extra kosten voor deze dienstverlening gerekend. Floridata monitort momenteel het betaalgedrag van 171.000 debiteuren wereldwijd. Deze collectieve informatie is goud waard. Deelnemers kunnen potentiële en huidige klanten opvragen bij Floridata. Dit kan hen waardevolle inzichten verschaffen over de kredietwaardigheid van klanten.