Onlangs kregen wij een verzoek tot aanschrijving van een debiteur, gevestigd in Dubai. Helaas een reeds bekend probleem. Wij zien in enkele gevallen met lede ogen aan dat deelnemers klanten met een probleemstatus blijven beleveren.
Direct gedonder
Zo ook dus met een bloemenimporteur uit het verre oosten. De allereerste leveringen in april 2021 gingen direct gepaard met zeer trage betalingen. De eerste twee facturen van ruim 4.000 euro werden voor de helft betaald en de rest bleef maandenlang openstaan. Mondjesmaat kwamen betalingen binnen en de exporteur bleef leveren tot augustus 2023. Bij hen staan facturen vanaf maart 2023 nog open. Zij zijn helaas voor een enorm bedrag gedupeerd. Ze twijfelen om de debiteur ter incasso te geven, vanwege het moeizame verloop van eerder gestarte incassotrajecten op klanten in het Midden-Oosten.
Aanschrijvingen namens 3 deelnemers
In 2022 en 2023 heeft Floridata op verzoek van drie deelnemers deze debiteur diverse keren aangeschreven. Twee deelnemers kregen alle facturen uit 2022 betaald. Hierdoor werd er voldoende vertrouwen gewekt om toch weer te gaan leveren. De betaalstatus bleef ondertussen op ‘problemen bekend staan’. De andere deelnemer verzocht Floridata in januari 2023 om de debiteur aan te schrijven. Zij troffen een betaalregeling over openstaande facturen van augustus en september 2022. Een deel is nog altijd niet betaald en zij hebben de debiteur ter incasso gemeld. Evenals een eerder genoemde deelnemer die verzoeken tot aanschrijvingen heeft gedaan in de zomer van 2022.
Nr. 4 snel weer gestopt
Een vierde gedupeerde deelnemer had niet bij ons geïnformeerd voordat ze gingen leveren in juni 2023. Dat is natuurlijk eigen verantwoording. Wij raden deelnemers altijd aan om nieuwe klanten bij ons op te vragen. Toen wij het opmerkten hebben wij hen alsnog in juli 2023 geïnformeerd over de probleemstatus. Gelukkig zijn zij hierop snel gestopt met leveren, waardoor hen meer leed bespaard is gebleven. Zij hadden dagelijks contact en meerdere betaalbevestigingen gekregen, maar uiteindelijk niets ontvangen.
Gedupeerde deelnemers vertellen
“Met zoveel gedupeerden hoop ik dat dit dossier ertoe leidt dat deelnemers de Floridata informatie en waarschuwingen meer ter harte nemen, zodat we gezamenlijk de echte boeven kunnen ‘aanpakken’. Aan Floridata ligt het in ieder geval niet”, laat een deelnemer weten. “Ook wij ervaren overigens dat incasso trajecten in het Midden-Oosten zelden tot succes leiden. Alleen als een klant serieus wil blijven kopen in Nederland wordt meegewerkt, anders niet. Desondanks dragen we de klant in principe wel over, om het ze zo moeilijk mogelijk te maken”, aldus een andere deelnemer. Tot slot geeft de derde gedupeerde aan: “Jammer dat een klant zoveel schade kan berokkenen bij vier bedrijven, maar ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen of niet meer te beginnen. Wij beginnen in principe niet als een andere deelnemer een probleem heeft.”
Gelijktijdige incassotrajecten
Wesley van den Berg, manager Floridata: “Door het gelijktijdig starten van incassotrajecten en alle kredietverzekeraars van extra achtergrondinformatie te voorzien, kunnen zij mogelijk meer gezamenlijk optrekken om deze debiteur aan te pakken. Het zou ons allen verder helpen in het stoppen van de activiteiten van deze debiteur”. Helaas heeft deze debiteur zijn volgende bedrijf alweer geopend. Dankzij onze gedupeerde deelnemer zijn wij hiervan op de hoogte en staat het nieuwe bedrijf gelijk als probleem bekend. Hopelijk blijft hierdoor andere deelnemers dit leed bespaard. Vraag daarom altijd nieuwe klanten bij ons op!